XXXII Международный конгресс ИИСАА. 26–28 апреля 2023 г.

Россия и Восток. К 300-летию СПбГУ. Материалы конгресса 635 Литература стран Азии и Африки. Чтения памяти профессора А. А. Долининой (1923–2017) About Blockheads, Betrayers and Animals with Love: Ironical Tales of Monastic Life in Li Zhi’s «Book to Burn» The presentation will highlight the content of several ironic tales from the «Book to Burn» by the philosopher Li Zhi 李贄 (1527–1602), related to the period of his life in the Buddhist monastery Zhi-fo-yuan 芝佛院 . In the «Notes on Three Blockheads» («San chun ji» 三蠢記 ), the thinker scolds and justifies the good intention of scolding his disciples — monks Yang Ding-jian 楊定見 and Xiong Shen-you 熊深有 , and also calling both them and himself blockheads. The next essay, «Notes on Three Traitors» («San pan ji» 三叛記 ) tells us about the perfidious departure from the monastery of Xiong Shen-you, his student Huai-xi 懷喜 , as well as Yang Ding-jian’s disciple Yang- dao 楊道 : the argument of the guests of the monastery on the subject of whose fault of these traitors is heavier, gets an unexpected denouement. Finally, in one of the episodes of the cycle «Short Stories at the Cold Lamp («Han-deng xiao-hua» 寒燈小話 )”, Li Zhi and monk Huai-lin 懷林 notice the grateful attitude of a stray cat and discuss the legality of using words like “cat” and “dog” for scolding. The conversation ends up with an intellectual dead end due to the inability to find the right word for insulting people. The main attention will be paid to the problem of interpretation of these plots (including existing in the modern Sinology) in an attempt to answer the question: whether these tales are purely entertaining fiction or they should rather be seen as an artistic expression of certain philosophical ideas of Li Zhi. Саидова Н. М. (ТГУВ, Ташкент) Особенности развития саудовского реалистического рассказа во второй половине ХХ века Начало развитию реалистического направления в художественной прозе нового типа в саудовской литературе было положено на этапе просветительства. Просветители осуждали архаичные традиции, мешавшие развитию общества, и поэтому в их произведениях, несмотря на присущие им черты сентиментализма, уже прослеживаются зачатки реалистических тенденций. Большинство исследователей связывают формирование начального этапа реализма в саудовской литературе с творчеством одного из лидеров просвети- тельского движения Ахмада Сибаи. Его рассказ «Моя тётушка Кадарджан» счи- тается одним из лучших образцов саудовской прозы нового типа, опубликованных в 1905–1953 гг. 1 1 Энциклопедия современной саудовской литературы. Избранные тексты и исследования. Т. 4. Рассказ. Эр-Рияд: Дар аль-муфрадат, 2001. С. 87. (на арабском)

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQwMDk=