Доклады Международного конгресса ИИСАА. Т. 1

II. Middle East, Caucasus and Central Asia / Ближний Восток, Кавказ и Центральная Азия 256 Proceedings of the International Congress on Historiography and Source Studies of Asia and Africa.Vol. I. 2020 они подвергались нападкам со стороны османов, с другой — православные оказались под сильным давлением католических миссионеров, пытавшихся обратить их в свою веру. Более того, некоторые восточные христиане того времени приняли ислам. Первое путешествие патриарха Макария длилось семь лет (1652–1659). Царь АлексейМихайлович принял его радушно и оказал всюнеобходимуюфинансовую помощь. За первой поездкой Макария последовала еще одна — в 1666–1668 гг., в ответ на приглашение посетить Россию, чтобы высказать свое мнение по вопросам, связанным с патриархом Никоном. Это приглашение свидетельствует об особом уважении русских к Антиохийскому патриарху. Именно благодаря этим путешествиям были установлены тесные отношения между Антиохийской православной церковью и Россией, которые укреплялись на протяжении веков. Ключевые слова: Россия; Антиохия; Антиохийская православная церковь; Русская православная церковь; игумен Даниил; Иван IV Грозный; патриарх Макарий ибн аз-За‘им; патриарх Антиохийский Иоаким V; царь Алексей Михайлович; патриарх Никон. Introduction The Russian people were converted to Christianity towards the end of the 10 th century, and soon they demonstrated their attachment to the Holy Land and desire to go there to walk in the footsteps of Christ and visit the Holy Places. Whatever their social rank, these people, including peasants, wanted to go on pilgrimage; nothing could make them desist. The peasants left their homes to pray at the Tomb of Christ. In the same way dignitaries and monks went on pilgrimage to the Christian East. 1. Pilgrims and Russian travellers in the East Relations between the Russian Orthodox Church and the Eastern Orthodox Church go back to the beginning of the twelfth century, when Daniel, a Russian pilgrim and Hegumen of a convent in Kiev, arrived in the East to visit the Holy Places (1106–1107) 1 . The purpose of his journey was to visit “all Galilee and all the Holy Places around the Holy City of Jerusalem, which Christ, our God, trod upon his feet, and in which he manifested himself by dazzling miracles” 2 . Besides, 1 Vie et pèlerinage de Daniel, Hégoumène Russe (1106–1107) // Itinéraires russes en Orient. Tr. byMme de Khitrowo for the Société de l’Orient Latin. Vol. I, 1. Genève: Imprimerie Jules-Guillaume Fick, 1889. P. 1–83. See also: Juliette al-Rassi. Bayrūt wa Jabal Lubnān fī riḥlat Daniel al-rūsī (al-qarn al thānīʿashar) fī Lubnān fī kitabāt al-raḥḥāla [Beirut and Mount Lebanon in the voyage of Daniel the Russian (12th century) in Lebanon in the writings of the travelers] // Manshūrat al-Jami ʿ a al-Lubnāniyya . 2008. 48. (Beirut). P. 38–96. 2 Vie et pèlerinage de Daniel. P. 4.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQwMDk=